Symulakry i symulacja to
najbardziej znane dzieło Jeana Baudrillarda, książka została
wydana w 1981 roku i przetłumaczono ją na kilkanaście
języków. Francuski filozof uważa, że rzeczywistość nie
istnieje według niego zanika różnica między tym co
realne a tym co fikcyjne; istnieją jedynie hiperrzeczywiste znaki,
które obrazują rzeczywistość przez co nie można poznać natury
świata. Według Baudrillarda nowoczesny podział oparty na
przeciwieństwach: prawda- fałsz, skutek- przyczyna, przedmiot-
podmiot nie istnieje. Postaram się przybliżyć teorię symulakrów,
przede wszystkim skupię się na dwóch ostatnich porządkach
przedstawionych w Precesji symulakrów.
1.
Pojęcie symulakrum
Baudirillard
żeby dać możliwość zrozumienia nowo powstałego terminu
symulakrum porównuje go do chorego, symulującego chorobę tzn.
wywołującego objawy bliskie zjawiskom rzeczywistym. Według
francuskiego filozofa symulować
- to udawać, że ma się coś, czego się nie ma. Symulakry
to kopie, imitacje zmieszane z rzeczywistością tak doskonale, że
często trudno odróżnić co jest prawdą, a co nie. Symulakrum
można określić zjawiska czy procesy, naśladujące rzeczywistość,
a czasami produkujące własną jej wersję.
2.
Fazy
Fazy
początkowe
Istnienie
fazy porządku symbolicznego można zauważyć od antyku gdzie
dokładnie naśladowano otaczający świat do aż końca
średniowiecza, polegała ona na odbiciu rzeczywistości- pokazaniu
jej takiej jaka jest. W późniejszym okresie wyłania się I faza
symulakrum, która zniekształca obraz, ma to miejsce od renesansu do
epoki industrializmu. Można to przede wszystkim zauważyć w
malarstwie romantycznym, a obecnie w reklamie.
II
faza symulakrum
Początków
drugiej fazy symulakrum można szukać od industrializmu do lat 50.
XX w. według Baudrillarda mamy do czynienia z II fazą w momencie
kiedy obraz
przesłania brak większej rzeczywistości.
Obraz w tej fazie udaje, że jest zjawiskiem, sam autor określił,
że należy do kręgu
magii. Dobrze
ukazane jest to w serialu telewizyjnym Muminki,
(1959) opowiada
on o fikcyjnej rodzinie porównywanej do hipopotamów lub trolli.
Oglądając bajkę odbiorca dostrzega jak została w niej zakrzywiona
rzeczywistość, kontakty między bohaterami jak i zachowania są
identyczne jak w życiu realnym, jednak wygląd bohaterów odbiega od
rzeczywistości.
III
faza symulakrum
III
faza symulakrum pokazuje obraz, który nie ma związku z
rzeczywistością- hiperrzeczywistość. Dobrym przykładem może być
serial- w 2008 roku powstaje wzorowany na kolumbijskiej telenoweli
obraz BrzydUla. Głównym wątkiem serialu są losy Uli Cieplak,
niezbyt urodziwej, ale za to inteligentnej i błyskotliwej
dziewczyny. Telewidzowie śledzili przez ponad rok jej życie,
często utożsamiali się z nią, tracąc granicę między tym co
rzeczywiste, a tym co fikcyjne. W dodatku na potrzeby osiągnięcia
większego sukcesu producenci serialu zdecydowali się na wydanie
książki- pamiętnika głównej bohaterki, postaci nierealnej.
Odbiorcy serialów zżywają się z kreacjami tworzonymi przez
aktorów do tego stopnia, że potrafią w nie wierzyć. W tym
momencie granica się zaciera, a hiperrzeczywistość zlewa się z
rzeczywistością.
3.
Ponowoczesność to symulakrum?
Można
uznać, że ponowoczesność według francuskiego filozofa to świat
symulakrów. Angielski socjolog Mike
Featherstone pisał: Według
Baudrillarda to właśnie rosnący, gęsty i nieprzerwany strumień
wszechobecnych obrazów we współczesnym świecie popchnął nas ku
jakościowo nowemu społeczeństwu, w którym zaciera się
rozróżnienie na rzeczywistość i obraz, a życie codzienne podlega
estetyzacji: to świat symulowany, czyli kultura postmodernistyczna
Symulacja
według Jeana Bauderillarda nie prowadzi do niczego dobrego, pokazuje
raczej to, że rzeczywistość zanika, a zastępuje ją
hiperrzeczywistość. Symulacja maskuję różnicę
między fałszywym, a prawdziwym.
E.
Nowatcińska
Bibliografia:
Jean
Baudrillard: Symulakry i symulacja. Przeł. Sławomir
Królak. Wyd. Sic!, Warszawa 2005
Mike
Featherstone: Postmodernizm
i estetyzacja życia codziennego.
Przeł. Przemysław Czapliński i Jacek Lang, 1996, w: Ryszard Nycz
(red.), Postmodernizm.
Antologia przekładow,
Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz